Do’s en don’ts voor een goed navigatiemenu

Heb je weleens nagedacht over het navigatiemenu van jouw website? Waarschijnlijk heb je deze, net als velen anderen, even snel in elkaar geflanst. Als je een goed navigatiemenu wilt hebben komt er toch echt meer bij kijken.

DO: Pagina’s duidelijke namen geven

Het is heel leuk om creatief te zijn met namen van pagina’s, maar niet altijd even handig. Websitebezoekers willen weten wat ze op een bepaalde pagina gaan vinden en dat lukt niet met een nietszeggende paginanaam. Welke vind jij duidelijker: ‘Illustraties’ of ‘Creatief met plaatjes’?

DON’T: Alles in je menu willen zetten

Je hebt veel mooie pagina’s gemaakt en wilt ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers hiernaartoe gaan. De meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is alles in je navigatiemenu zetten, maar zeg eens eerlijk: hou jij van websites met heel veel opties in het menu? Weet jij nog waar je op moet klikken?

DO: Een logische volgorde

Jouw websitebezoekers verwachten bepaalde menu-items op een bepaalde plek te vinden. Ga hier niet creatief mee doen, want dan is de kans groot dat websitebezoekers de juiste pagina niet kunnen vinden.

Home | <Jouw diensten> | Blog | Over | Contact

DON’T: Onnodig gebruik maken van een drop down menu

De drop down menu’s werden heel populair in de tijd dat iedereen nog websites bekeek op z’n computer. Je ‘hovert’ over een menu-item heen en er verschijnen meer menu-items: ideaal om veel in je menu te kunnen zetten. Tegenwoordig komt meer dan de helft van de websitebezoekers via de mobiele website komt is het belangrijk om ze niet teveel opties te geven. Mensen teveel opties geven zorgt voor stress.

Met mijn hulp krijgt jouw bedrijf een passende uitstraling​.